TrustCall

Villkor och bestämmelser

Senast uppdaterad 2024-01-24

Dessa villkor och bestämmelser gäller mellan Kund och Challenger Mobile Technology AB (“Challenger”, “Challenger Mobile”, eller “Bolaget”) avseende varje Tjänst. Vid eventuell avvikelse mellan tillgängliga Tjänstevillkoren och dessa Villkor ska de tolkas i den angivna ordningen, där Tjänstevillkoren har företräde framför dessa Villkor.

DEFINITION

1.      DEFINITIONER

Följande termer används i Villkor utgivna av Bolaget.

Avtal: Avser avtalet om abonnemang på Tjänsten som Kunden tecknar med Challenger Mobile, inklusive dessa Villkor och eventuella andra handlingar relaterade till Tjänsten, Tjänstevillkor etc.

Kund: Avser konsument, företagsanvändare (dvs. någon som har tillgång till ett abonnemang via sin arbetsgivare) eller företag som har ingått Avtal med Challenger Mobile.

Challenger Mobile: Avser Challenger Mobile Technology AB (publ), organisationsnummer 556997-4982, det företag som använder varumärket TrustCall för att sälja kommunikationstjänster.

Kundinformation: Avser information såsom namn, adress, telefonnummer, personnummer eller organisationsnummer och annan information om Kunden.

Villkor: Avser dessa villkor som utgör en integrerad del av Avtalet.

Tjänst: Avser den/de tjänster som Challenger Mobile tillhandahåller Kunden.

Tjänstevillkor: Avser villkor som kan vara specifika för Kundens abonnemang och utgör en integrerad del av Avtalet.

2.       ALLMÄNT

Dessa Villkor reglerar varje Tjänst som tillhandahålls av Challenger Mobile enligt ett separat Avtal med Kunden. Det kan även finnas Tjänstevillkor som gäller för varje Tjänst. Avtalet mellan Challenger Mobile och Kunden anses ha ingåtts när Challenger Mobile har mottagit det undertecknade avtalsdokumentet från Kunden eller när Kunden har ingått avtal via Challenger Mobiles webbplats www.TrustCall.se, e-post eller via telefon.

Avtalets giltighet är beroende av att Kundens kreditbedömning godkänns av Challenger Mobile. Challenger Mobiles skyldigheter kan under avtalstiden komma att ändras på grund av förändringar i tillämpliga svenska och internationella bestämmelser.

3.       INNEHÅLL OCH MER OM TJÄNSTEN

Challenger Mobile förbehåller sig rätten att göra ändringar i Tjänsten avseende dess struktur, omfattning och funktion. Det åligger Challenger Mobile att informera Kunden om kommande ändringar minst en (1) månad innan sådana ändringar genomförs. Om ändringarna är till Kundens nackdel har Kunden rätt att säga upp Avtalet med verkan från den dag ändringarna träder i kraft. Sådan uppsägning måste ha inkommit till Challenger Mobile innan ändringarna träder i kraft. Challenger Mobile förbehåller sig också rätten att upphöra med tillhandahållandet av den aktuella Tjänsten med en (1) månads uppsägningstid.

4.       KUNDENS ÅTAGANDEN OCH ANSVAR

Kunden ansvarar alltid för att ha de anslutningar och den utrustning som krävs för Tjänsten. Endast utrustning som uppfyller de rättsliga kraven, föreskrifterna, Challenger Mobiles angivna bestämmelser eller tekniska standarder får anslutas till Tjänsten. All utrustning som stör telekommunikationen eller radiotrafiken ska omedelbart kopplas bort. Challenger Mobile ska ges möjlighet att besiktiga utrustning som är eller har varit ansluten till Challenger Mobiles nät vid grundad misstanke om att den orsakar störningar i nätet eller om utrustningen har anslutits i strid med Avtalet.

Kunden ansvarar för att säkert förvara och använda eventuell kod, identitet, lösenord eller liknande information som tillhandahålls av Challenger Mobile för att förhindra obehörig åtkomst. Challenger Mobile ansvarar inte för några åtgärder som vidtagits av tredje part som använder Kundens kod, lösenord, identitet eller liknande information som påverkar Tjänsten.

Kunden har inte rätt att överlåta avtalet eller överlåta kapacitet till en tredje part under några omständigheter. Kunden får inte:

  • Olovligen försöka få tillgång till anslutna nätverk och datorresurser, varken inom Challenger Mobiles nätverk eller andras nätverk.
  • Obehörigen använda, förstöra, ändra, komma åt eller avslöja information på Challenger Mobiles nätverk eller något nätverk som är anslutet till Challenger Mobiles nätverk.

Kunden ansvarar för allt material som tillhandahålls av Kunden. Materialet omfattar, men är inte begränsat till, text, bilder, ljud, data, videor och länkar till andra webbplatser på internet. Kundens material, innehåll och design av personliga webbplatser eller inlägg på diskussionsforum eller liknande plattformar får inte bryta mot lagen, uppmuntra eller göra det möjligt för andra att begå brott, skada Challenger Mobile eller andra, eller anses olämpligt eller stötande. Kunden åtar sig vidare att agera etiskt vid användning av tjänsten. Kundens ansvar inkluderar att införskaffa nödvändiga tillstånd för att ta emot, distribuera eller lagra material.

Vid Kundens brott mot dessa villkor har Challenger Mobile rätt att omedelbart stänga av tjänsten och säga upp avtalet. Challenger Mobile förbehåller sig rätten att debitera Kunden för åtgärder som vidtagits av Challenger Mobile på grund av missbruk av tjänsten. Vid eventuell skada är det Kundens ansvar att medverka till att begränsa skadan. Kunden är skyldig att informera Challenger Mobile om eventuella namnändringar. Kundens byte, flyttning eller uppsägning av ett telekomabonnemang hos en annan operatör avslutar inte avtalet med Challenger Mobile. Om Kunden inte meddelar sådana ändringar ansvarar Kunden fortfarande för all användning av tjänsten via det telekomabonnemang som är anslutet till Challenger Mobile.

5.       Avgifter

Kunden ska betala alla avgifter som förfaller, inklusive både rörliga och fasta avgifter, samt eventuella startavgifter, fakturaavgifter och aktiveringsavgifter. Under avtalets giltighetstid debiteras Kunden en månadsavgift och andra avgifter enligt gällande prislista.

Alla ändringar i avgifter ska meddelas skriftligen minst en (1) månad i förväg. Om ändringen är till Kundens nackdel har Kunden rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag ändringen träder i kraft. Sådan uppsägning måste ha inkommit till Challenger Mobile innan ändringen träder i kraft.

Kunder med SIM-kort som kan användas för roaming och som utnyttjar denna funktion ska betala avgifter för internationell trafik enligt den aktuella prislistan för internationell trafik som publiceras på Challenger Mobiles webbplats.

6.       Betalning

Kunden ska betala Challenger Mobile inom den angivna tidsramen som anges på varje faktura. Om Kunden överskrider den kreditgräns som gäller för användningen av tjänsten har Challenger Mobile rätt att begära betalning mellan ordinarie faktureringscykler. Efter en separat kreditbedömning kan kreditgränsen justeras. Om Kunden är i dröjsmål med betalning har Challenger Mobile rätt att stänga av Kunden från att använda tjänsten tills full betalning har erlagts. Challenger Mobile har rätt att tillfälligt begränsa tjänsten i väntan på sådan betalning. En sådan avstängning får dock endast ske efter det att Challenger Mobile dels har begärt att Kunden ska betala inom en skälig angiven tid, och informerat Kunden om att tillhandahållandet av tjänsten annars kan avbrytas, och dels Kunden inte har betalat inom den angivna tiden.

Om Kunden upprepade gånger betalar för sent får Challenger Mobile omedelbart säga upp avtalet. I sådana fall ska Challenger Mobile informera Kunden om avstängningen och ge Kunden minst tio (10) dagar att ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal.

Vid dröjsmål med betalning har Challenger Mobile rätt att debitera dröjsmålsränta enligt Räntelagen, samt lagligt reglerade påminnelseavgifter och, i förekommande fall, inkassokostnader.

7.       Ångerrätt/Upphävande

    Om avtalet har ingåtts på distans och Kunden är en konsument har Kunden rätt att häva avtalet enligt lagen (2005:59) om distansavtal och hemförsäljningsavtal.

    Vid distansköp har Kunden rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från den dag avtalet ingicks. Om tjänsten har använts under ångerfristen är Kunden skyldig att ersätta Challenger Mobile Technology AB för denna användning, t.ex. samtalsavgifter.

    Om Kunden utövar sin ångerrätt ska Kunden återlämna eventuell hårdvara som Kunden mottagit utan särskilt köp från Challenger Mobile Technology AB.

    Information om ångerrätten kan även erhållas via kundtjänst. Ångerrätten gäller inte för företag eller andra näringsidkare.

    8.       Ansvar för tjänst, tillgänglighet och underhåll

      Eventuella avbrott i tjänsten och trafikstörande fel kommer att åtgärdas skyndsamt efter att felet rapporterats. Planerade underhållsperioder av nätet etc. räknas inte som avbrott i tjänsten.

      Challenger Mobiles ansvar för avbrott i tjänsten och trafikstörande fel gäller inte i den mån avbrottet/felet kan hänföras till Kunden eller Kundens utrustning. I sådana fall har Challenger Mobile rätt att debitera Kunden en avgift för de åtgärder som krävs för felsökning enligt gällande taxa.

      Challenger Mobiles nät och dess täckning har vissa begränsningar, särskilt under byggnadsfasen. Challenger Mobile förbehåller sig rätten att tillfälligt begränsa eller stänga av tjänsten vid exceptionella belastningssituationer.

      9.       Challenger Mobiles ansvar

        Challenger Mobile har ingen kontroll över den information som Kunden får tillgång till via tjänsten. Challenger Mobile ansvarar inte för informationen. Challenger Mobile ansvarar inte heller för skador eller förluster som Kunden åsamkas till följd av försenad information, avbrott, utebliven dataöverföring eller liknande, såvida inte sådan skada eller förlust orsakas av grov vårdslöshet från Challenger Mobiles sida.

        Challenger Mobiles ansvar gentemot Kunden är begränsat till skador som orsakats av Challenger Mobile genom grov vårdslöshet. Challenger Mobile är endast skyldig att ersätta direkta skador.

        10.      Force Majeure

          En part ska vara befriad från ansvar och andra påföljder om fullgörandet av en specifik förpliktelse förhindras eller avsevärt försvåras av omständigheter som parten skäligen inte kunde råda över eller förutse. Fritagande omständigheter kan bland annat vara blixtnedslag, brand, myndighetsföreskrifter eller andra offentliga regler, i Sverige eller utomlands.

          11.      Avtalets upphörande

            Challenger Mobile har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan och utfärda en slutlig faktura till Kunden om Kunden försätts i konkurs eller inte betalar förfallna avgifter trots upprepade påminnelser, eller på annat sätt gör sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott.

            Om Kunden lämnar viktig felaktig information till Challenger Mobile har Challenger Mobile rätt att spärra tjänsten för vidare användning tills dess att rätt information lämnas eller att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

            12.      Avstängning av tjänsten

            Challenger Mobile har rätt att omedelbart stänga av Kunden från vidare användning av tjänsten om:

            • Kunden enligt Challenger Mobiles bedömning bryter mot avtalet, till exempel genom att inte betala den överenskomna och förfallna avgiften inom den angivna betalningsperioden.
            • Kunden använder tjänsten för olaglig verksamhet, eller om det förekommer olagliga element i sådan verksamhet.
            • Sammanhanget för hur tjänsten används är stötande, olagligt eller på annat sätt olämpligt, eller om det medför risk för skada eller liknande för Challenger Mobile eller tredje part om Kunden fortsätter att använda tjänsten.
            • Challenger Mobile har anledning att misstänka obehörig användning av abonnemanget.
            • På begäran av behöriga brottsbekämpande myndigheter.
            • Eller av skäl som anges i de tjänstevillkoren.

            13.      Överlåtelse av rättigheter

            Challenger Mobile har rätt att överlåta rättigheter och/eller skyldigheter enligt avtalet utan Kundens samtycke. Kunden får endast överlåta avtalet, inklusive tillhörande tjänster, till en annan part med skriftligt medgivande från Challenger Mobile.

            14.      Ändring av avtalsvillkor

            Dessa villkor gäller tills vidare.

            Challenger Mobile kan behöva göra ändringar i avtalet och tjänsterna. Challenger Mobile åligger att informera Kunden om sådana ändringar med en uppsägningstid på minst en (1) månad. Om sådana ändringar är till Kundens nackdel har Kunden rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag ändringen träder i kraft. Sådan uppsägning måste ha inkommit till Challenger Mobile innan ändringen träder i kraft.

            15.      Kunduppgifter

            Challenger Mobile avser att behandla personuppgifter som lämnas i samband med avtalet eller som på annat sätt registreras i samband med iordningställande eller utförande av tjänsten, i enlighet med dessa villkor eller tjänstevillkor (t.ex. adressuppgifter, födelsedatum, kreditinformation och tjänsteanvändning). I enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204) anges att ändamålen med behandlingen är avtalets fullgörande och kundservice, underlättande av informationsutgivning, och i förekommande fall underlag för marknads- och kundanalys, verksamhets- och metodutveckling, statistik och riskhantering. Personuppgifterna får även behandlas av andra företag inom Challenger Mobile-koncernen och av företag som samarbetar med koncernen, bland annat för administration och fullgörande av ingångna avtal och för att vidta åtgärder som begärts innan ett avtal ingås.

            Personuppgifterna kommer även att behandlas för marknadsföringsändamål av Challenger Mobile, företag inom Challenger Mobile-koncernen och samarbetande företag. Genom att ingå avtal med Challenger Mobile samtycker Kunden till behandling av personuppgifter enligt ovan beskrivning. Kunden har rätt att, på skriftlig och egenhändigt undertecknad begäran till Challenger Mobile, få information om de personuppgifter som behandlas av Challenger Mobile och att få eventuella felaktigheter i personuppgifterna rättade. Kunden kan även skriftligen begära att personuppgifterna inte ska behandlas för ändamål som rör direktmarknadsföring. En sådan begäran ska skickas till Challenger Mobile på följande adress: Challenger Mobile Technology AB, Kistagången 20b, 164 40 Kista.

            16.      Meddelanden

            Meddelanden som skickas per brev anses ha kommit mottagaren tillhanda den tredje arbetsdagen efter avsändandet. Meddelanden som skickas via fax eller e-post anses ha kommit mottagaren tillhanda omedelbart. Challenger Mobile använder den kontaktuppgift som Kunden har lämnat.

            17.      Avtalets giltighetstid

            Det ingångna avtalet gäller tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid på trettio (30) dagar om inget annat avtalats (förutom som ovan angivits i punkterna 3, 4, 5, 10 och 12). Om ett avtal med bestämd löptid har avtalats, fortsätter avtalet att gälla tills vidare om inget annat avtalats. Uppsägning av avtalet ska ske skriftligen.

            18.      Avtalets upphörande

            När avtalet upphör att gälla upphör även Kundens rätt att använda tjänsten. Den betalda fasta periodiska avgiften återbetalas i den mån den avser tid efter avtalets upphörande, dock inte i fall där skälet till avtalets upphörande kan hänföras till Kundens avtalsbrott. Belopp under 50 SEK återbetalas inte.

            19.      Tvist

            Om Kunden och Challenger Mobile är oense ska tvisten i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse. Kan inte enighet uppnås får tvisten hänskjutas till Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol. Eventuella klagomål avseende detta avtal ska framställas inom tre (3) månader från det att parten fick kännedom eller borde ha fått kännedom om den omständighet som klagomålet gäller. Klagomål ska framställas skriftligen.

            Challenger Mobile Technology AB

            Kistagången 20b

            164 40 Kista, Stockholm

            Sverige